Skip to Content

Podcast #7 – Interview met Yarnsea

Podcast #7 – Interview met Yarnsea

Iris: Welkom bij de een Mooi gebaar podcast. Mijn naam is Iris van Meer en in deze podcast deel ik mijn passie voor haken en voor het leven met je. Leuk dat je luistert! ♪♫

Welkom bij deze zevende aflevering van de Een Mooi Gebaar podcast.

Ik ben vandaag niet in m’n eentje, maar ik ben hier samen met Robin van Yarnsea. Robin, kun je eens wat over jezelf vertellen?

Robin: Ja, ik ben Robin. Ik ben de oprichter van Yarnsea, waar we zo’n twee jaar geleden ongeveer mee begonnen zijn. Ik heb een achtergrond in marketing. Ik ben eigenlijk een beetje in de haak- en breiwereld uh gerold door mijn moeder, maar daar zal ik zo meteen wat meer over vertellen. Voor de rest in vrije tijd ben ik ook steeds meer bezig met haken, maar meer op de bank met mijn vriendin die dat daadwerkelijk aan het doen is. En dan weet ik soms van ik moet ook iets meer gaan haken en breien. Voor de rest, ja, gewoon na allemaal leuke dingen doen en lekker weer. Dus dat begint er nu ook erg goed uit te zien buiten natuurlijk.

Iris: Buiten haken is dan helemaal een goeie combinatie.

Robin: Ja zeker zeker. Ja.

Ontstaan van Yarnsea

Iris: Je noemde net al even Yarnsea is ontstaan door iets met je moeder. Kun je daar wat meer over vertellen?

Robin: Ja zeker. Ik werkte hiervoor werkte ik bij een organisatie waar we software ontwikkelden. En we maakten daar voornamelijk software om wereldwijde boeken te drukken. Dus in principe is een boek een digitale uh, het is eigenlijk een PDF. Heel simpel gezegd. En op het moment dat je een PDF naar een soort industriële printer stuurt, dan kan je een boek drukken. En wij maakten eigenlijk die software om ervoor te zorgen dat je dus wereldwijd die documenten naar zo’n printer kan sturen en dan daar dus een boek kan printen, zodat je niet een boek de hele wereld over hoeft te sturen. En, nou ja, we waren er ook vaak bezig met verschillende projectjes, waren heel erg ondernemend. En toen dacht ik op een gegeven moment van ja, wat is dat nou eigenlijk? Een boek hè? Want dat in principe is dat natuurlijk gewoon papier. Uh, gewoon uh. Heel veel blaadjes op elkaar met een kaft eromheen en dat is een boek. En er staat iets ingedrukt.

En toen dacht ik ja, op het moment dat je dus gewoon papier op elkaar hebt, dan is het eigenlijk helemaal niets waard. Maar op het moment dat je iets in drukt, dan is het opeens iets waard. En afhankelijk van wat mensen als waarde daarin zien, is zo’n boek ja meer waard of minder waard? En ja, met die gedachte liep ik een beetje rond dan heen. Zouden we nog leuke leuke dingen kunnen doen met uh met boeken? En wat voor mensen zouden het interessant vinden om boeken te drukken?

Wachten in het ziekenhuis

Ik zat op een gegeven moment zat ik in t ziekenhuis met mijn moeder, in de wachtruimte zat we te wachten. En op gegeven moment toverde zij dus uit haar tas, toverde ze een haakwerk en een heel verfrommeld papiertje en die ging zitten haken want hoe moest daar iets van een uur wachten ofzo. Ik wist dat mijn moeder al heel lang haakte, maar ja, uh, hoe oud was ik eigenlijk? Was ik misschien uh zestien toen ik dat voor het eerst zag of in ieder geval besefte dat ze dat aan het doen was en ik dit is zo’n uh ja, die is een paar jaar geleden dus.

Hoe vaak keek ik er niet echt naar om, maar ja, ik had toen op dat moment toch niets te doen. Dus ik uh. Ik vroeg wat ze aan doen was en hoe dat dan werkt met dat haken enzo. Iets met de steken en zo en dat zal je wel eens gezien hebben dan gaat het: “dat doe je gewoon zo en zo en zo”, en dan ben je kwijt over wat er gebeurde. Dat had ik eigenlijk ook en toen vroeg ook aan haar van maar waarom heb je dan zo’n verfrommeld papiertje? Wat staat er dan precies allemaal op? En toen hebben we daar een beetje over gehad en toen zei ik van “mam, waarom dit?”

Volgens mij zat dat papiertje ondertussen al onder de onder de koffievlekken en weet ik veel wat. Dus ik zei “dat is toch helemaal niet handig? Ik zeg kan je dat niet op je op je iPad doen of zo op je? Heb je daar niet een boek van ofzo?” En toen zei ze: “Nee, deze ontwerpster die heeft geen boek, dus ik kan geen boek bestellen.” En ze zegt: “Vaak vind ik het wel leuk om een boek te hebben van zo’n werkstuk.”

En toen begon opeens bij mij een belletje te rinkelen van “Hey! Misschien is het wel heel interessant om boeken te maken voor haakpatronen, ontwerpsters of op breipatroon ontwerpsters.” En eigenlijk niet heel veel meer over dat idee nagedacht. Gewoon een beetje. Ja, dat is mogelijk. Interessant, maar niet heel veel meer mee gedaan. Niet meteen op dat moment.

Haakpatronen bundelen in een boek

En een paar weken later, of ook ergens rond die periode. Mijn moeder vroeg ook van “hé, kan je misschien uh dit patroon op die en die website kopen? Uh want ja dan moet je betalen met PayPal en ik heb geen PayPal”. En oké, prima. Ik koop het voor mijn moeder en heb het betaald. En van de website krijg je een pdf’je toegestuurd. Toen was ik eigenlijk ook verbaasd over het feit dat je dat dus in een PDF krijgt toegestuurd, want ik dacht ja, nu kan ik dat dus in theorie met al m’n vrienden en familie delen en dan verdwijnt het ergens in vergetelheid. En iedereen kan het gebruiken.

Mag natuurlijk niet, maar ik denk dat we allemaal wel weten dat het vast wel gebeurt. En nou toen dacht ik echt hoog van Nederland. Er zijn hier nog zulke dingen die dus het voor mijn moeder makkelijker kunnen maken, maar waarschijnlijk ook voor heel veel andere haaksters en breisters. Misschien kunnen we daar wel iets mee. Misschien kunnen we het wel makkelijker maken voor de ontwerpsters, zodat zij niet hun patronen digitaal uitgeven en dat het overal gaat rondzwerven en al eigenlijk het werk voor niks is. En misschien kan ik het dan ook voor mijn moeder maar makkelijker maken om het in een boek te gieten. Voor die ontwerpsters en voor voor mijn moeder en andere haakster en breister. En zo zijn we eigenlijk op het idee gekomen om deze is wat mensen te gaan spreken in de haak en brei markt. En zo zijn we op het idee gekomen. Het initiële idee was eigenlijk om een platform te maken waar ontwerpsters of ontwerpers hun patronen kunnen plaatsen, zodat anderen, zoals haaksters en breisters, kunnen zeggen Ideaal, dat patroon, dat patroon kopen, en die bestel ik als een boek.

Dat had allemaal voordelen tegenover digitale patronen. Want ja, het zit er, het kon niet makkelijk meer gedeeld worden. Kan natuurlijk wel, maar niet meer zo makkelijk. En het is makkelijk over. Het is mooier om dan zo’n boek te hebben en dat is eigenlijk een beetje waar dat dat idee vandaan gekomen is.

Uhm, maar we ontdekte ook meteen dat op het moment dat we dus gingen rondvragen van heb. Ik wil je misschien jouw patronen op die manier publiceren? Dat er ook wat, nou ja, niet zozeer weerstand was, maar dan komt er ook heel veel, terechte vragen, want hoe zit dat dan met de verdiensten en zo? En hoe zit het dan met mijn copywriting en zo en dat soort vragen.

Eigen boek

Maar we kregen ook heel veel vragen van ontwerpsters en die zeiden ja, het lijkt me wel heel leuk om een eigen boek te publiceren. Dus niet zozeer met allemaal verschillende patronen, maar gewoon puur een boek van mij met al mijn patronen erin.

En uh, dat zijn we als eerst gaan testen, want ja, die behoefte kende we nog niet en dat was eigenlijk al meteen een een succes. We konden die boeken maken, we konden ze vrij snel printen. En het grote voordeel was dat we software gebruikte die ervoor zorgde dat je maar één boek per keer hoeft te printen als je ook maar één keer wordt besteld. Dus we hadden nooit hele grote voorraden. Dus als iemand één boekje bestelde op maandag, dan gingen we op dinsdag één boekje drukken en dan had de klant dat binnen twee dagen binnen. Zo zijn we eigenlijk begonnen met het idee wat is Yarnsea nu? En dat verhaal komt raar op mijn moeder, mijn moeder, die is daar volgens mij ook een grote Yarnsea fan ondertussen. Als ze een andere haakster ook breister ontmoet dan zegt ze ja ken je Yarnsea? En als het nee is dan gaat ze er alles over vertellen en als het ja is dan zegt ja dat is van mijn zoon.

Iris: Ach wat heerlijk zo’n trotse moeder. Ja. Kan me voorstellen dat dat heel heel leuk is als moeder. Als je zoon zo uh met je met jouw hobby hier aan de slag gaat en zich inzet om jouw leven een beetje makkelijker te maken.

Robin: Ja, ja, ja, ja, het is wel grappig. Vaak zie ik ook wel zo, dat hebben we een nieuwe ontwerpster op het platform en dan dan ziet mijn moeder dat en dan zie ik meteen een bestelling binnenkomen van mijn moeder. Dus uh mocht mochten ontwerpsters ooit een uh patroon plaatsen bij ons, dan is misschien de eerste bestelling altijd van mijn moeder. Ik heb ook tegen haar gezegd je moet niet alles kopen, want ik hoop dat het voor heel veel mensen op zitten. Dan loopt zij leeg. Ja ja, ja dus dat is heel erg leuk.

Hoeveel boeken en haakpatronen tot nu toe?

Iris: Ja ja en hoeveel? Uh patronen of boeken hebben jullie nu zo ongeveer?

Robin: Nou ja, we zijn… We zijn eerst begonnen en hadden wat natuurlijk één boek als eerst en dat was best wel uh dat ging hartstikke goed, dus toen zijn we meer ontwerpsters gaan spreken. Toen kwamen er ook wel een beetje achter dat uhm, om het maken van boeken echt schaalbaar te maken, zodat de ontwerpster zelf boeken kon gaan plaatsen. Dat is nog best wel wat werk. En eigenlijk zitten daar de digitale patronen voor.

Dus je hebt een patroon nodig om die boeken te gaan vullen. En vanaf daar kan je dan misschien een boek gaan maken. We hebben volgens mij uit mijn hoofd nu 9 boeken van 8 ontwerpsters. Maar ondertussen hebben we volgens mij ook 300 digitale patronen.

Iris: Super leuk!

Robin: Ja, dus van verschillende ontwerpsters ook, zowel in Nederland als in, we hebben volgens mij een ontwerpster uit Oekraïne nu, dus er, en ik denk waarschijnlijk ook wel België of in ieder geval die kant op. Volgens mij ook een dame uit Amerika die is aan het publiceren.

Integraties met webwinkels

Maar we zien nu ook steeds meer dat andere partijen zoals webwinkels en de garenfabrikanten, dus de merken echt, dat die onze platform ook interessant beginnen te vinden. Dus we hebben ook al toegang gekregen van bijvoorbeeld alle patronen van LangYarns. Dus die gaan het ook bij ons plaatsen.

We hebben nu goed contact met bijvoorbeeld Durable. Die zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort hun patronen bij ons plaatsen. Maar we hebben ook nog gesprekken lopen met allerlei andere merken, zoals Catia en Novita bijvoorbeeld.

Er is een redelijke kans dat die ook hun patronen bij ons gaan plaatsen, en dan loopt het aantal heel snel op.

Iris: Die kunnen dan in één keer zo’n 400 patronen erbij gooien.

Robin: Volgens mij heeft Lang Yarns bijvoorbeeld al iets van 6,5 duizend patronen, die zijn niet allemaal waarschijnlijk verkrijgbaar zijn in het Nederlands. Wij moeten ons ook afvragen of we meteen 6,5 duizend patronen erop willen plaatsen. Als dat gebeurt, dan kunnen de 300 patronen die van verschillende ontwerpsters zijn, een beetje in het niet vallen. Dat moeten we ook niet hebben, dus dat gaat wel heel snel.

Nieuwe ontwerpsters

Elke week komt er wel iemand naar ons toe die nieuwsgierig is naar wat we nou doen en hoe je je kan aanmelden en dat soort dingen.

Iris: We hebben natuurlijk ook al een tijd contact met elkaar, zo tussen de bedrijven door. We hadden het eerder ook al over een boek, maar mijn patronen hebben altijd heel veel foto’s en daar liep het eigenlijk een beetje op stuk. Het boek moest zo dik zijn, en daardoor zo duur om te drukken, dat het eigenlijk niet meer fijn is voor mensen om het te lezen.

Ik was heel blij dat jullie digitale patronen gaan aanbieden. Er staan er ook al een aantal van Een Mooi Gebaar in. Kunnen er nog behoorlijk wat meer worden ook!

Diefstal bij digitale patronen

Iris: Je zei iets over het nadeel van digitale patronen, ze kunnen zo makkelijk gedeeld worden. Doen jullie daar iets voor of tegen?

Robin: We zijn er mee bezig. Op het moment dat iemand een patroon van ons koopt of krijgt toegestuurd, moet diegene zich aanmelden. Wat wij al doen, is dat wij sowieso het e-mailadres krijgen. Iemand meldt zich eigenlijk bij ons aan om dat patroon te krijgen. Dat doen we dus nu ook via webwinkels. Daar liep het ook wel eens een beetje stroef, tussen de ontwerpsters en de webwinkels. Webwinkels willen graag meer patronen op hun website hebben, want daardoor verkopen zij meer materialen. Wat super fijn is ook voor de ontwerpsters, maar we hebben ook wel eens van de ontwerpster vernomen dat ze er niet blij mee zijn. Omdat dat zou betekenen dat de PDF bij de winkel ligt en er geen controle is of als die nou 5 keer verkocht wordt, er dan ook 5 keer voor betaald wordt. Dat hebben we opgelost. Een webwinkel kan zich nu al bij ons aanmelden en dan kunnen we een integratie maken, waardoor die patronen wel op de website komen.

Maar het patroon wordt geleverd vanuit de Yarnsea. De winkelier krijgt zelf nooit het patroon. Natuurlijk allemaal omwegen om dat alsnog te kunnen doen, maar ja, in dat opzicht…

Het gaat om een stuk document of een document wat, als je het wilt, kun je het altijd wel krijgen. Maar dat is muziek ook nog steeds zo, dat dat kan altijd nog. Maar we moeten een soort goldilocks zone vinden waardoor we het moeilijker maken om dat soort ja, piracy tegen te gaan. Maar het nog steeds zo makkelijk te maken dat het wel makkelijk te gebruiken is.

Crafter account op Yarnsea.com

Eén van die manieren is dus via die webwinkels. De andere manier waar we nu naar aan het kijken zijn en ik denk dat dat dit jaar nog wel zal gebeuren is dat een soort Crafter account maken. Dus waarbij de haakster of bedrijf kan zeggen: “Ik heb een account van Yarnsea en als ik een patroon koop bij Yarnsea, dan komt dat patroon daar direct in te staan. Maar ook, als je wat koopt bij een webwinkel komt hij daar ook meteen in te staan”.

Dat je een soort één plekje hebt waar al die patronen in komen en daar willen we ook iets van een viewer in maken, dus dat je kan zeggen: “Nou, ik klik erop en ik kan het patroon zien op dit bijvoorbeeld op je computer”. En dan krijgen we vaak nog te horen: “Maar ik print hem ook heel graag uit”. Ja ja, dan moeten we gewoon een print button maken.Maar we willen eigenlijk iets meer voorkomen dat er altijd een download nodig is, dus dat dat document echt op je computer komt te staan. Dat legt de barrière alweer iets hoger om het zomaar te gaan delen waar de ontwerpster ja, die wilt dat eigenlijk natuurlijk tegengaan.

Bewustwording over kosten

Maar ik denk dat dat ook een stukje bewustwording is dat we ook moeten leren van: “Hé, als je dit nou deelt met 1000 anderen, dan is het wel goed ook om te weten dat de ontwerpster heeft vaak hier gewoon weken, als het niet maanden zijn, werk in zitten. En zo’n patroon is ook, wij zien een gemiddelde prijs van €4, maar sommige patronen zijn ook duurder.

Ja, dat is, je kan het zien als duur, maar als je kijkt hoeveel werk erin zit, ja dat weegt nooit op tegen tegen tegen een paar keer dat patroon verkopen soms ook verdelen ja ja.

Iris: Ik vind het ook altijd een interessante als mensen dan zeggen wat zijn de kosten dan denk ik ja het ligt aan je bekijkt hè. Soms zit je met een kopje koffie op een terrasje en dan zit je 10 minuten en dan geef je, als je met zijn tweetjes zit, een tientje uit aan die 10 minuten kopje koffie drinken terwijl, als je van mij een haakpatroon van een deken van een tientje koopt, dan ben je misschien wel 100 uur ontspannen aan het haken. Dus het is als je het per minuut zou omrekenen, kost het niks, nog even los want wat ik er zelf aan werk aan heb gehad. Als je het koopt, heb je er heel lang heel veel plezier van voor relatief weinig geld. Dus goedkoper dan in de kroeg hangen of naar de sportschool gaan. Of het goedkoper is dan je Netflix-abonnement weet ik niet, maar van haken word je denk ik wel echt heel veel gelukkiger dan van een heleboel Netflix kijken.

Robin: Ja, nou ja, dat is het ook, hè? En mijn vader zei altijd: een hobby kost geld. Ja, kijk, ik zie ook natuurlijk dat er heel veel gratis patronen zijn, en dat is ook helemaal fair natuurlijk, heeft ook zijn voordelen weer voor de ontwerpsters. Maar ik hoop dat wij ooit een keertje goed kunnen gaan zien: wat nou de perfecte prijs is, zowel vanuit een ontwerpsterperspectief als vanuit de haakster- of breisterperspectief. Kijk, je kan in theorie zeggen: goedkoper is altijd beter voor de haakster. Ja, dat zou kunnen, maar zo werkt het natuurlijk niet voor de ontwerpster.

Maar we kunnen misschien wel op een gegeven moment aan de data zien: als een patroon zó lang is, dan weet je dat er zóveel meer werk in zit. Maar dan weten we ook dat de ontwerpster en de haakster er zo lang plezier van hebben. En hoe langer plezier je ervan hebt, hoe meer waarde het heeft. En dat zal je moeten kunnen terugrekenen naar wat dan een perfecte prijs zou zijn. Maar het blijft natuurlijk lastig, hè?

Donatiebasis

Iris: Ik heb ook een tijd workshops gegeven op donatiebasis, nog steeds wel eens via Facebook. Dan kom ik er van vol aan, zeg ik nou, we gaan een avond een uurtje haken, en dan zet ik een Tikkie-link neer. Dan maken mensen over wat ze kunnen missen. Sommige mensen maken dan €50 over en sommige mensen €0,50. En dat is toch, als je kijkt naar de inkomensverschillen in Nederland, denk ik dat dat zo zal blijven. Dus ik vind donatiebasis eigenlijk altijd heel mooi. Ik zou het ook voor PDF’s eigenlijk best wel een leuke manier van doen vinden. En ik denk ook altijd dat je beter hebt dat iemand €1 betaalt voor een haakpatroon en het vervolgens zelf gebruikt, dan €10 betaalt voor een haakpatroon en dat in allerlei vage Facebookgroepen belandt.

Andere platforms

Iris: Soms krijg ik nog steeds een mailtje van iemand krijgen van: “Hé, dit is toch een kooppatroon van jou?” “Ja, hoezo?” “Nou, als je naar de Haken en Haakpatronen bla bla Facebookgroep gaat, dan staat ie daar bij de bestanden”. Natuurlijk, kom je daar alleen maar achter als je eerlijke volgers hebt die even aan je jasje trekken.

Nu ook die memorie schildpad die heel erg veel gemaakt is deze periode. Er zijn ook websites mee aan de haal gegaan die hebben de plaatjes gepakt van Etsy van het officiële haakpatroon. Verkopen dus lucht . Verkopen niks. Uiteindelijk heel slecht patroon met twee toeren.

Het zijn in ieder geval bij mij ook vaak de wat oudere mensen die haken en die het ook echt nog wel lastiger vinden om het internet te navigeren, dus ook ja, ben ik blij dat jullie er zijn. Jullie hebben volgens mij ook met iDEAL betalen, anderen hebben bijvoorbeeld alleen maar Paypal. En het is een Nederlandse website. Dat scheelt ook een heleboel, want je hebt natuurlijk grote website Ravelry. Die heeft voordelen, want staat heel veel op, maar heeft zeker ook nadelen. Doordat je alles in het Engels moet doen, doordat je met Paypal móet betalen, en ook wel doordat de kwaliteit van de patronen totaal niet geborgd wordt. Iedereen kan daar een bestandje heen uploaden.

Etsy borgt het wat dat betreft wat beter. Omdat je daar met rankings en dat soort dingen echt slechte ontwerpers best wel snel heb “weggepest” eigenlijk. Maar het is voor de ontwerpster weer nadeliger, omdat het behoorlijk wat kosten met zich meebrengt.

Robin: Zeker ja, en ik hoorde laatst ook iemand zeggen: “Ik ga ook via jullie platform aanbieden, want Etsy doet nu al iDEAL aanbieden. Maar het werkt niet dus.” Dat is ook interessant dus, je kan blijkbaar met iDEAL betalen, maar de webwinkel Etsy zelf registreert niet dat die betaling gedaan is, waardoor de functie daarna niet meer werkt. Gevolg is dat de koper van je product niet ontvangen wordt. Dus dan moet je met de customer support gaan zitten bellen of mailen, dat duurt weer heel lang. Moeten in het Engels. Dramatisch. Maar voor ons weer heel interessant, ja. Ja, zeker ja.

Ook over die prijs. Ik denk inderdaad dat het natuurlijk altijd wat is. Wat kan iemand betalen en wat wil iemand betalen? Maar donaties zouden inderdaad een perfecte optie zijn. Het is natuurlijk ja, je moet echt meten is weten zeggen we dan. Ook weer van ja, je moet meten van ja, is het dan nog steeds rendabel voor iemand om dat te doen of niet?

Maar we hebben bijvoorbeeld ook gekeken naar andere opties. Bijvoorbeeld, mensen vinden het vaak fijn om in één keer materialen erbij te bestellen. Maar waarom zou de ontwerpster niet een klein stukje mogen verdienen op de materialen die erbij verkocht worden? En ja, daar zit je dan eigenlijk in een soort speelveld waarin je zegt, nou ja, dan moet de winkelier daar ook mee akkoord zijn, natuurlijk. Maar ja, daar valt misschien naar te kijken van hoe zou dat kunnen en hoe zou je dus als ontwerpster iets meer voor diensten kunnen hebben of ja, ook die waardering kunnen krijgen voor wat je dan gemaakt hebt, terwijl je het platform hebt en het patroon misschien zelfs wel gratis aanbiedt.

Iris: Ja, ja, dat is bij mij natuurlijk ook. Er staan niet 1000 patronen gratis en nu iets van 150 betaald, en wat het nu nog is, waarom mijn gratis patronen niet bij jullie staan is omdat er op mijn eigen website advertenties vertoond worden en daardoor komt daar toch nog wat inkomsten uit, ook op de gratis patronen. Dus dat, maar ja, met affiliate linking, hè, wat jij noemt. Als je als ontwerpster een stukje commissie krijgt op wat er verkocht wordt, ja, dan word het misschien ook weer anders.

Haak- en brei community bieden

Robin: Ja, ik denk ook dat wij heel erg aan het kijken zijn naar hoe we de haken/brei-ervaring echt leuker kunnen maken. Bijvoorbeeld, je ziet zoiets als Crochet Alongs en Knit Alongs zie je bijvoorbeeld, dat is super leuk. Alleen, er is niet echt een platform voor. Dus bijvoorbeeld Facebook kan je dat organiseren. Maar we weten allemaal dat het zo is als je iets post op Facebook en iemand post een minuut later iets, dan is het verdwenen en zie ik het niet meer terug.

Maar ook bijvoorbeeld als er een vraag wordt gesteld die echt over het patroon gaat, dan wil je eigenlijk ook dat jouw volgende bezoekers van dat patroon die vragen kunnen zien, zo van, hé, ik zit met een probleem bij toer 5 en de ontwerpster kan een antwoord geven. Ja, en dan zou het mooi zijn als die informatie ook gewoon bij het patroon staat en niet verdwenen is in een Facebookgroep waar een paar maanden niemand meer naar kijkt.

Dus ja, dat zijn ook wel dingen waar we naar kijken zijn en dan zou je kunnen zeggen van: “Het is een concept dan, ja, zijn mensen bereid daarvoor om iets meer ervoor te betalen of niet?” Maar de ervaring die het met zich meebrengt om dat echt met zijn allen te gaan doen, natuurlijk super tof en super leuk. En vinden mensen dat wel erg om €3 totaal per patroon te betalen of niet, daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Dit maakt het een stuk leuker dan alleen dat PDF van die CAL te hebben.

Iris: Laat ik nou aan de combinatie te denken terwijl we aan het praten zijn. Zou je iets kunnen doen met dat je het op donatiebasis doet en dat mensen dus bijvoorbeeld ook kaartjes kunnen kopen voor mensen die het niet zo breed hebben? Je hebt je hebt wel eens gehad dat we al zo een als een kopje koffie alvast voor de volgende hoef je dat dus ook jullie platform zou kunnen doen, vraag ik. Ik heb wel geld, dus ik koop 3 kaartjes voor de call en dan kunnen mensen die niet zoveel geld hebben zich aanmelden met zo’n “ik heb niet zoveel geld” knop.

Robin: Ja, ja, op die manier kunnen ze de anderen uitnodigen zodat ze weten waar ik ben. Ik hoop voor mijn vriendinnen koop ik de kaartjes of zo, ja precies.

Iris: Ja, ja, met een laag bedrag is natuurlijk wel te doen.

Robin: Ja, zeker, dat moet geen fortuin gaan kosten. En dat zien wij ook. Bij ons is het echt, kijken op die transacties. Dat hele systeem noemen we microtransacties, want op het moment dat wij dat doen, verdienen wij daar geen € 4, maar een paar procent. Dus ja, wij zitten ook echt te kijken van “hoe kunnen we ervoor zorgen dat het leuker wordt en zo?” Omdat via die weg te doen.

Nou, dat is en alles is mogelijk met software hè, dus dat zeggen we altijd. Daar is mijn collega niet zo blij mee, maar alles kan.

Iris: Je moet alleen nog even maken, ja, ja, inderdaad.

Robin: Ja, daar gaat soms best weken overheen, maar dat als die maanden zijn soms, maar dat hoort erbij.

Plannen 2023

Iris: Wat zijn je plannen nog voor dit jaar?

Robin: We zijn nu echt bezig om de fundering te leggen voor het platform zelf, dus ontwerpsters kunnen nu zeggen: “Nou, ik heb een patroon en ik wil dat aanbieden”, en die kunnen heel gemakkelijk iets uploaden. Zodra er iets geüpload is, krijgen wij vaak een melding. Dan kijk ik of er niet iemand is die bijvoorbeeld zijn vakantiefoto’s opnieuw uploadt. Als iemand daadwerkelijk probeert om iets te uploaden, keur ik het goed. Vervolgens komt het bij ons op de website te staan. Er komen steeds meer patronen van meerdere webwinkels op onze website te staan, zodat ze deze als pakketje kunnen verkopen.

Achterkant voor ontwerpsters

Maar nu is er een vraag die steeds vaker gesteld wordt: “Kan ik meer informatie krijgen over mijn verkopen? Kan ik mijn verkopen inzien?” We zijn bezig met het regelen van allerlei bronnen om deze informatie te verzamelen en om deze in goede banen te leiden. Op deze manier kunnen we ontwerpers laten zien hoeveel patronen ze hebben verkocht, wie er iets heeft gekocht, en hoeveel mensen in hun publiek zitten.

We zijn ook bezig met het financiële aspect. We willen ervoor zorgen dat mensen een factuur krijgen met wat ze hebben verdiend. Dit is een hoop werk en daarom zijn we hier nu druk mee bezig. Het begint allemaal met een verkoop en aan de achterkant moeten we vervolgens zeggen: “Oké, het is verkocht. Dit is het stukje belasting dat we moeten betalen en dit is het stukje fee dat we moeten uitbetalen.” En dat moet eigenlijk allemaal automatisch. Dat is een hoop werk en waar we nu mee bezig zijn.

Stel dat er nu honderd nieuwe ontwerpers zijn die zich aanmelden en hun 100 patronen willen uploaden. We hoeven ons dan geen zorgen te maken over hoe we dit allemaal moeten regelen, omdat we alles automatisch kunnen afhandelen. Dit is waar we nu druk mee bezig zijn.

Zoekfunctie

Het platform zal nog echt wel geoptimaliseerd moeten worden. We zijn nu aan het kijken hoe we dit op onze eigen website kunnen verbeteren, zoals de hiërarchie van de pagina’s. Twee maanden geleden begonnen we met ongeveer 50 patronen op onze website. Nu zijn er 300 patronen in verschillende talen en categorieën. We moeten uitzoeken hoe we deze op de juiste manier kunnen tonen, zodat het ook nog leuk wordt om te ontdekken wat er allemaal staat.

Community

We zijn ook aan het kijken naar community features. Voor haaksters en breisters hebben we een mooie account waarin ze hun patronen kunnen zien. Zo kunnen mensen die iets hebben gemaakt hun werk delen en laten zien waar ze trots op zijn. We merken op Facebook dat mensen het geweldig vinden om hun werk te delen. Het is leuk als iemand een foto kan delen bij een patroon en kan zeggen: “Kijk wat ik heb gemaakt.” Mensen kunnen het project liken of erop reageren. We zijn bezig met het ontwikkelen van een functie waarbij ontwerpers bijvoorbeeld voorstellen kunnen doen voor een voorstelavond. Op deze manier kunnen we de ervaring van het haken nog gezelliger maken met een hele groep mensen.

2028

Iris: Als je nou zit te dromen en je droomt even weg, dus 2028, en je wordt wakker, waar is je Yarnsea dan?

Robin: Zo 5 jaar vooruit kijkend, kijken we natuurlijk wel echt naar waar willen we heen en wat willen we doen. Het mooiste zou zijn als we over 5 jaar een soort positie hebben bereikt waarin op het moment dat een haakster op reis door zegt: “Ik wil een nieuw project starten”. Dat is eigenlijk als eerst naar Yarnsea gaan, dat ze daar dan echt de nummer één plek zijn om inspiratie op te doen: “Wat ga ik maken?”

En dat zou denk ik het doel zijn, dat is denk ik een heel mooi streven, van ja als ze dan wereldwijd dan ook, dus als iemand in Amerika denkt: “Hé, ik ga een nieuw project starten”, dan gaan ze naar Yarnsea. En het liefst zou ik dan ook willen dat ze dan kunnen zeggen: “Oh, die ontwerpers er in Nederland hebben zoiets niet gemaakt, dat koop ik”.

Dus dat de barrière eigenlijk voor ontwerpsters tot een patroon in een andere taal uitgegeven ook weg is.

Iris: Ja, want jullie hebben ook een soort van vertaalmachine op de achtergrond bezig, hè?

Robin: Ja, ja. Het is al zo fors, hakken hebben hem al. Alleen we hebben gewoon users nodig die dat willen gebruiken, want er zit ook wat uitleg bij en het is nog niet in een heel mooi systeempje gegoten. Dus het werkt en ik heb laatst zelf een patroon vertaald en daar deed ik echt 15 minuten over. Dus met de juiste termen, juiste dingen, ja natuurlijk, hij doet nog wel iets fout. Ik denk dat hij 90% goed doet, maar als je zelf bijvoorbeeld Engels spreekt, dan is het super makkelijk om te gebruiken. Alleen ja, om verder te ontwikkelen zijn we met zijn tweeën, dus we moeten gewoon nu prioriteit stellen en dan is dat op dit moment niet prioriteit nummer één. Maar mensen die hem willen gebruiken, ja, die kunnen mij mailen en die kunnen die vertaalmachine voor in ieder geval haken dan gebruiken als wordt.

Iris: Alleen hun eigen haakpatroon, hè?

Robin: Je kunt niet zomaar vertalen, maar echt ontwerpsters. Dus dan kan een ontwerpster zich aanmelden bij mij en die kan zeggen: “Ik wil dat graag gaan testen”, want met dat testen kunnen wij hem ook erg verbeteren. Het is niet de bedoeling inderdaad dat haaksters of breisters zelf patronen gaan vertalen die ergens gekocht hebben en dan naar hun eigen taal vertalen. Dat mag niet, als ik het goed heb. En ja, dus dat, dat is, dat is niet de bedoeling, maar daar zullen wij natuurlijk ook wel een soort filter op zijn.

Afronding

Iris: even denken of ik nog vragen voor jou heb.

In ieder geval heel erg leuk om jezelf gesproken te hebben om nog weer eens wat meer te horen over wat Yarnsea is. Hoe kunnen mensen jullie voglen of bereiken? Ik kan wel de linkjes die je noemt even delen, waar zijn jullie beste te vinden is het jullie op TikTok of YouTube?

Robin: In principe kunnen mensen ons altijd mailen dus support@yarnsea.com, als ze gewoon vragen hebben. Instagram zie je ons niet heel actief dingen posten maar op het moment dat iemand iets vraagt dan zijn we er heel snel bij dus we we reageren heel snel ja. Dat is meer voor als je vragen hebt of wilt weten hoe iets zit of dat soort dingen.

We hebben tegenwoordig ook een een designer Facebookgroep dus daar kunnen ook vragen ingesteld worden. Als je vragen hebt over hoe en en hoe alles zit met het publiceren van patronen dan kan je je aanmelden bij Facebook.

Het is volgens mij het Facebookgroep Yarnsea Designers NL of zoiets daar kan je aanmelden alle vragen stellen.

Haaksters en breisters kunnen natuurlijk gewoon naar yarnsea.com gaan, daar zo staan alle patronen eigenlijk altijd te vinden. Alle boeken zijn er ook te vinden van de ontwerpers die bij ons iets uitgeven en als je echt al meteen wilt patronen wil publiceren dan hebben we een app en daar kan je heel gemakkelijk je patronen uploaden ten eerste vinden via app.yarnsea.com ook heel duidelijk superfijn lekker makkelijk.

Iris: Wellicht luisteren nu ook mensen die mee aan het doen zijn met de Schrijf je eigen haakpatroon Challenge die is op 1 mei begonnen en die is gratis die kun je bij mij volgen dan kun je eerst de stappen doorlopen om eens te kijken of het iets voor je is om haakpatroon te ontwerpen.

Misschien ook wel voor sommige mensen om erachter te komen dat het toch wel een pak meer werk is dan dat je van tevoren had bedacht. Dus ik hoop ook dat dat voor de waardering doet voor ontwerpsters en hun hun vele werk dus Mmisschien aan het eind van de Challenge zijn er meer Mensen die zich bij jou aanmelden omdat ze zin hebben om haakpatronen te publiceren.

Voor mijn volgers alle Hook to Hook patronen staan in ieder geval al bij Yarnsea. Ik ga binnenkort eens aan Morale fiber en de andere Engelstaligen ontwerpsters vragen of die het ook leuk vinden om in de catalogus terecht te komen, dan is er nog meer uit kiezen.

Robin: Ja ja inderdaad, dat is natuurlijk uiteindelijk het doel dat het gewoon makkelijker wordt voor de haakster en breister in Nederland maar ook in andere landen om die patroon te vinden, dus dat inspiratie op te doen

Iris: Superleuk. Ja ik vond het heel erg leuk om jezelf even te spreken en wat meer te leren over Yarnsea en ik ben heel benieuwd waar je over 5 jaar staat. Wellicht spreken we elkaar dan nog een keer en hoef ik je dan eigenlijk niet meer echt interviewen, omdat iedereen dan weet dat je bij Yarnsea inspiratie haalt voor je haak- en breiprojecten.


Creatieve, enthousiaste en lieve Iris van Meer is het gezicht achter Een Mooi Gebaar en vertaalt, ontwerpt en deelt meer dan duizend haakpatronen met jullie op dit stukje internet.

Als je contact met Iris wil opnemen, ga je naar de contactpagina