Skip to Content

Frankrijk Vakantie Juni 2024

We hebben een heerlijke vakantie in Frankrijk gehad en ik vind het leuk om jullie daar wat over te vertellen. Mét veel gezellige foto’s.

Ik wil ook even van dit stukje web gebruik maken om Ilse heel heel heel erg te bedanken voor het draaiend houden van Een Mooi Gebaar achter de schermen. M’n laptop is 2 weken lang UIT geweest en dat was voor het eerst in circa 10 jaar. Ik heb kleine dingetjes gedaan vanaf m’n mobiel, maar ook dat bleef beperkt tot minder dan een uur per dag. Dat is als zelfstandig ondernemer écht een mega zegen, om werk te kunnen overdragen. Dus honderd hoeraatjes voor lieve Ilse!

Lena’s gips

We gingen op de donderdag voor de vakantie met Lena naar het ziekenhuis. Ze heeft begin januari 2024 haar arm op twee plekken gebroken, toen 10 weken gips gehad, maar helaas daarna begin mei 2024 wéér haar arm op dezelfde twee plekken gebroken. Vette pech!

We hoopten op zwemgips, maar dat raadde de arts af. Het was wel even gek en spannend hoor, zo’n armpje zonder gips!

Uiteindelijk gewoon een brace (die af mag voor douchen en badderen en niet gaat smetten, wat bij zwemgips wel het risico is) en het advies voor een bepaald type zak voor om het gips heen.

Meteen allerlei thuiszorgwinkels gebeld in de regio, want ik vertrouw er niet op dat de post dingen echt binnen 1 dag levert hihi.

Gelukkig had de thuiszorgwinkel in Tiel de goede maat zak op voorraad. Ideaal ding! Echt heel fijn, ze heeft er met super veel plezier twee weken mee gezwommen. Wel steeds maximaal een half uur per keer, omdat ze ging zweten IN de zak en dan wordt het gips natuurlijk alsnog nat 😉 Ook een half uurtje glijbanen zorgde voor nat gips (oeps) maar dat konden we gelukkig nog goed droog krijgen met de föhn in het huisje.

Samen stemmen

Vlak voor de vakantie gingen we natuurlijk even stemmen met z’n allen. We nemen altijd alle kinderen mee, al vanaf dat ze babietje zijn. We hopen ze daarmee bij te brengen hoe belangrijk het is om van dit recht gebruik te blijven maken, zelfs als je het niet eens bent met hoe de politiek geregeld is. Dan kun je nóg stemmen op de ‘minst slechte’ partij 😉

Tunisch Entrelac project voorbereiden voor de vakantie in Frankrijk

Verder heb ik een deel van de donderdag op zolder zitten spelen met een hele grote doos Scheepjes Scrumptious met 80 bolletjes. Ik wilde graag alvast een kleurenvolgorde bedenken voor mijn entrelac project, zodat ik op vakantie niet álle 80 bollen meehoefde én zodat ik op vakantie niet hoefde na te denken over welke kleur aan de beurt was. Dat werd een heeeeeel project haha.

Tussen alle zooi op zolder, alle kleuren neergelegd:

Steeds append met vriendinnen om te kijken welke kleuren nog gewisseld moesten worden.

Vooral de gele kleur hebben we veel over gekletst. In het hoekje zie je ook wit en zwart ‘uitgesloten’, die ga ik misschien nog voor de rand gebruiken. Dus uiteindelijk komen er 78 kleuren in de deken.

Toen ik soort van tevreden was, heb ik alle nummers in de goede volgorde opgeschreven en dat lijstje ging mee op vakantie. Ik schrijf dat soort dingen op in Notion, niet op papiertjes, want die raak ik toch kwijt 😉 Ik pakte voor de zekerheid ook een extra haaknaald van dezelfde maat in, omdat ik nogal de neiging heb om die dingen kwijt te raken als we een week(endje) weg zijn…..

Utrecht Skate Parade

Op vrijdag hebben we alle spullen ingepakt. Daar heb ik geen foto’s van haha. Het ging redelijk georganiseerd, ik denk zo georganiseerd als je mag verwachten met 4 kinderen onder de 9 jaar oud 😉 We hebben de dakbak van m’n ouders geleend, dus we konden gelukkig redelijk wat meenemen.

Tasje kleding voor iedereen, luiers, zwemkleding, badhanddoeken (vergeten!), eten voor onderweg, al dat soort dingen. En dan ook proberen het huis op te ruimen en schoon te maken, zodat er niet stiekem ergens een rottende appel ligt 2 weken of een vieze luier (ieeelllll).

In de avond ben ik nog heeeerlijk gaan skeeleren in Utrecht. Ik probeer dat elke vrijdagavond te doen, van 1 mei tot eind september, in Utrecht. Daar is dan de Utrecht Skate Parade, een tocht met muziekwagen over de openbare weg. Vrijwilligers zetten dan steeds een klein stukje van de weg af zodat de skaters er veilig doorheen kunnen. Doen soms meer dan 400 mensen aan mee, super gezellig. Helaas is het deze zomer zo nat dat het vaak niet doorgaat, maar de vrijdag voor onze vakantie kon ik nog heerlijk even rijden 😀

Zaterdag rij-dag

We hebben zaterdag in de auto ontbeten (dan bleef het huis schoon en hadden de kinderen meteen het eerste half uur iets te doen hihi). Autootje vol schattigheid:

onderweg naar Frankrijk

We wisselen het rijden af en het is eigenlijk allemaal héél goed te doen. Ik heb de ring Antwerpen én de Periferique van Parijs gereden en vond het allebei reuze meevallen. Manlief en ik kunnen ook heel goed samen autorijden, nooit gedoe of ruzie of gevloek, gewoon altijd gezellig. Ook als we giga verkeerd rijden, maar dat gebeurt gelukkig nooit.

Om een keurige 16 uur kwamen we op de camping aan. Zo mooi! Snelle afhandeling bij de receptie en een heel leuk huisje. We waren net 5 minuten op de camping en toen hadden we lieve hertjes in de voortuin, zo lief!

Die hebben we gedurende de twee weken heel vaak gezien, maar vaak ook veel te laat met fotograferen hahah 🙂 Lieve bambi’s!

Ook hebben we de hele vakantie heel veel salamanders gezien, zo schattig!

Bourges

De eerste dag hebben we heerlijk bij het huisje gehangen, gezwommen in het prachtige zwembad en geknaagd aan de eerste stokbroodjes.

De tweede dag zijn we naar Bourges gereden, op ongeveer een uurtje afstand. Daar was een werkelijk schitterende kathedraal:

Prachtig van buiten, maar óók van binnen was het erg mooi:

We hebben ook kaarsjes aangestoken met de kinderen, voor iemand waar we met onze gedachten veel bij zijn

Slaap

Ik ga er niet teveel over klagen, maar de hele vakantie stond helaas ook behoorlijk in het teken van NIET slapen. Mira vond het moeilijk, sliep tussen 20-22 super onrustig, stond om 4 uur op en daartussen spookte ze ook. Roel en ik zijn behoorlijk gesloopt. In zo’n huisje met dunne muurtjes is het moeilijk om iedereen in slaap te houden als er één peuter herrie maakt 😉 Dus flink op tenen lopen en mopperen en moe en blegh. Kan een heel boekwerk schrijven erover, maar ik wil graag positief blijven, dus ik laat het hierbij 😉

Verder is ze wel héél lief natuurlijk 😀

Speeltuin

Er was een prachtige, grote speeltuin met veel zand. Daar hebben we uuuuuren gezeten. Met koffie 😉 En een goed boek. En schepjes en emmertjes en dat. En hartverzakkingen, want Mira klimt dus ZELF naar boven helemaal en dat is hóóg!

Sully-Sur-Soirt

Nog een ander prachtig kasteel om naartoe te gaan in een stadje in de buurt. Ik vond vooral het houtwerk hier zó inspirerend en prachtig! Die zolder, man man! Ongeveer 80% van die balken zijn nog origineel, dus die zitten er al 500+ jaar. Niet normaal toch?!

Na het kasteel maakten we een wandeling langs de rivier en viel Mira in slaap op m’n rug in de draagdoek. Ik heb vervolgens een uur lang heen en weer gelopen onder een brug in de schaduw, zodat zij bleef slapen en de andere kinderen lekker schelpjes en beestjes konden zoeken in het mooie gebied.

Chateau Chambord

Het meest schitterend bizar vette kasteel dat we hebben gezien had maar liefst 365 torens en 440 kamers. En is nooit bewoond geweest. Zo gek! Maar heel erg mooi!

Er was daar ook een paarden- en vogelshow, heel inspirerend.

Egeltje

Onder het rooster op de camping, dat er ligt zodat de hertjes niet weg kunnen, lag op meerdere dagen een egeltje. Na het meerdere keren bij de receptie te hebben gemeldt, die ‘m ook steeds hebben weggehaald, hebben we er maar een reddingsproject van gemaakt.

Met een handdoek tussen de spijlen door hebben we het egeltje voorzichtig omhoog getild. Daarna zijn we een heeeeel stuk gaan lopen, tot we bij een prachtig watertje kwamen in een bos, waar we het egeltje weer vrij hebben gelaten. Het zag er behoorlijk hijgend en naar uit toen we het redden, dus ik was een beetje moedeloos, maar bij het vrijlaten ging hij gelukkig snel drinken en wandelen en maakte ie een kwieke indruk. Ik hoop dat ie het gered heeft!

Thuisonderwijs op reis

Grappig dat hier altijd zo veel vragen over komen. We namen “vrij” van het schoolse leren: geen ingeplande schrijf, reken of leesopdrachten.

Maar we hebben zóveel geleerd! Over de middeleeuwen, kastelen, ridders, jonkvrouwen, boerderijen, architectuur, hertjes, egeltjes, Frans, allerlei gesprekjes over allerlei onderwerpen. Het kan zó inspirerend zijn om in een andere omgeving te zijn, daar kan geen boekje tegenop.

Musea

We zijn naar nog meerdere musea geweest. Een prachtig natuur historisch museum met allerlei proefjes en een leuk heel klein circus museum.

De proefjes waren ook echt super leuk. Onder andere een buis met een klein wieltje bovenin. Als je je hand onderin de buis deed, ging het wieltje bovenin draaien, door de warmte. Zo leuk om dat op die manier te laten zien!

Lezen

Ik heb ook heel veel gelezen. Op m’n mobiel allerlei thrillers, tijdens het voeden van Mira en het troosten en aaien en blablabla tijdens het niet-slapen 😉

En op papier overdag een prachtig boek over voeding.

Ik wil namelijk gráág 10-15 kg afvallen.

Ik hoop dat met voeding én bewegen op te lossen.

Ik ga op Instagram sowieso regelmatig wat delen over het afvallen/sporten/eten in m’n Stories, die worden ook automatisch op Facebook gedeeld. Ik ben benieuwd of jullie er ook blogjes over willen? Laat het weten in de reacties!

Sonja op visite

Mijn oudste zus Sonja woont in een camper op Ibiza en komt af en toe terug naar Nederland. Haar tocht vanaf Ibiza naar Nederland viel dit jaar ongeveer samen met onze vakantie, dus ze kwam richting de camping.

Helaas verliep dat niet zo succesvol. Er was nogal veel regenval, de weg stond onder water en daardoor miste ze helaas dat er een sloot naast de weg liep…

Samen met de kinderen heeft Roel een aantal geultjes gegraven om het water eerst maar eens te laten zakken. Dat lukte vrij goed, zie je het verschil bij het nummerbord?

De kinderen vonden het spannend en leuk! Dus ondanks dat de dag compleet anders liep, was dat niet zo erg haha

Uiteindelijk is de auto er keurig uitgesleept na een paar uur wachten en was er, behalve flink wat modder binnen, voorlopig geen schade te herkennen! Vette mazzel.

Nog wat lieve plaatjes

Weer naar huis

Op zaterdag 22 juni reden we weer naar huis. Voorspoedige reis gehad, geen bijzonderheden (en dat vind ik met 4 kids achterin toch altijd weer een zegen én bijzonder!)

De eerste 18 toeren zitten in de Scrumptious deken!

Bij thuiskomst wachtte een verrassing. Normaal staat er “heb lief” op onze gevel.

Misschien vandalisme, maar ik vind ‘m ook ERG krachtig. Zet me meteen aan het denken: waar kan ik meer lef voor gebruiken?!

Vervolg

Er is even een korte zomerstop in de ‘haakblogs’ denk ik. Ik ga vanaf ongeveer begin september weer lekker veel haaktips delen. Misschien ook wel vaker van dit soort ‘kletsblogs’, als die tenminste goed ontvangen worden 🙂

Creatieve, enthousiaste en lieve Iris van Meer is het gezicht achter Een Mooi Gebaar en vertaalt, ontwerpt en deelt meer dan duizend haakpatronen met jullie op dit stukje internet.

Mijn verhaal, over hoe ik van onhandige knutselaar toch nog creatieve ondernemer ben geworden, lees je hier: Mijn Verhaal

Als je contact met Iris wil opnemen, ga je naar de contactpagina

Delen is lief!

Wilma

Wednesday 26th of June 2024

Heel gezellig om mee te lezen/reizen met jullie vakantie. Ook ben ik benieuwd naar je afslankavontuur. Succes daarmee! Groetjes

Dankjewel voor je reactie!! <3

Karin

Wednesday 26th of June 2024

Genoten van je vakantie avontuur. Heel herkenbaar. Dankjewel voor het delen. Fijne zomervakantie.

Monday 1st of July 2024

Dankjewel voor je reactie, lief!

Renata

Wednesday 26th of June 2024

Wat heb je toch een heerlijk gezin. Superleuk dat je een inkijkje geeft in jullie vakantie. En fantastisch dat jullie kinderen al zo vroeg kennismaken met cultuur en natuur.

Heel leuk om te lezen Iris.

Groetjes, Renata

Monday 1st of July 2024

Wat een lieve reactie, dankjewel!