Skip to Content

Bookies

Bookies

Boekreview – Bookies

Het boek Bookies van Jonas Matthies is een haakboek waarin je allerlei verschillende patronen voor boekenleggers aantreft. In deze review schrijf ik op wat ik van het boek vind, deel ik foto’s van de boekenlegger die ik zelf haakte in februari 2019 en geef ik jullie de link om het boek te kunnen kopen bij Bol.com. Dat is een affiliate link, wat betekent dat ik een klein bedragje krijg (3%-8% van de aankoopsom) over alles wat je koopt op Bol.com met de bestelling via die link. Het maakt dus niet uit of je het boek zelf koopt, of iets anders, als het maar via de link gebeurt. Alvast bedankt!

Eerste indruk

Het is een softcover boek met een hele vrolijke voorkant. Het boek begint met een toffe overzichtfoto van de 17 beestjes die je kunt maken: Hannibal Haas, Leo Luiaard, Flavio Flamingo, Ella Eenhoorn, Paulus Paard, Viola Vos, Manolo Muis, Gijs Gekko, Gerda Giraffe, Karel Kater, Louis Leeuw, Herbert Hond, Renske Rat, Kees Kikker, Dafne Draak, Simone Schaap, Kees Kikker en Selma Slang. Het boek begint direct met de patronen, pas later volgen de basispatronen voor de oogjes en het dichthaken van de kop, gevolgd door een uitleg van de basistechnieken.

Patronen

De patronen zijn allemaal redelijk eenvoudig geschreven. Ik ben persoonlijk niet zo’n voorstander van veel afkortingen en raak in de war als er bijvoorbeeld “tr” staat voor toer, omdat ik bij “tr” denk aan “treble crochet”. Wellicht is dat beroepsdeformatie door het vele vertalen van patronen, maar ik zie termen persoonlijk toch liever uitgeschreven. Van de moeilijke stukken zijn detailfoto’s gemaakt, waardoor de patronen goed te volgen zijn. Je moet wel goed opletten en blijven tellen, zoals altijd bij amigurumi, omdat je, als je een foutje maakt, niet zo goed kunt sjoemelen tot ’t weer klopt.

Aan de slag

Mijn dochter van 3 wordt ineens liever voorgelezen uit lange-verhalen-boeken, dus van mij mocht zij een leuke boekenlegger uitzoeken. Ook de kleurtjes werden door haar gekozen. Haar overtuigde lievelingskleur is paars, en het moest Dafne Draak worden. Altijd leuk om zo samen een projectje te kiezen!

Die opmerking over dat sjoemelen was er natuurlijk niet voor niks, want bij de kop van Dafne maakt ik ergens een foutje, dacht ‘m tactisch op te lossen en kwam toen hélemaal niet uit voor de oren. Uithalen en opnieuw starten dus, daarna met beter tellen…

Ik heb keurig het patroon gevolgd, maar wel ervoor gekozen om de ogen en de stekelkam al vast te naaien voordat ik de kop dichtmaakte. Ik ben geen ster in dingen monteren en onzichtbaar vastzetten, maar doordat de kop nog open was, ging het toch redelijk makkelijk. Dafne kijkt je ook meteen al lekker wijs aan, dat maakte het nóg leuker om de boekenlegger af te maken!

Als de kop eenmaal af is, volgt daarna een lang stuk voor het lijf. Dat is bij alle beestjes zo. Dat stuk is ook bij allemaal een beetje saaiig, omdat het lang en plat moet zijn.

Toch zijn er alsnog leuke details, zoals de achterpootjes! Schattig he?

Conclusie

Het haken van één boekenlegger kostte me ongeveer 5 uur en dat was met regelmatig fouten maken. Ik vind Dafne draak zelf wel grappig geworden! Voor een totale beginner was dit patroon denk ik wel lastig geweest, maar er staan simpelere patronen in. Gelukkig staat ook per patroon vermeldt hoe moeilijk ze zijn, dus je kunt daar een goede keuze in maken die past bij je huidige haaktalent! Misschien haak ik binnenkort nog wel een beestje uit het boek, het is een leuke kleinigheid voor tussendoor en past ook gemakkelijk in je tas als je in een wachtkamer wat tijd moet doden.

Enthousiast geworden over het boek?

Delen is lief!